Jong CD&V

Onze dromen voor een dorp waarvan wij als jongeren kunnen zeggen dit is "100% ons dorp".

WIJ gaan voor meer speelplezier

Van de schuif af glijden, om ter hoogst op de schommel of naar de top van een klimrek kruipen. De speeltuin is het favoriete domein voor kinderen van alle leeftijden. Ze spelen er met leeftijdgenootjes terwijl hun ouders een babbeltje slaan. Het is de ideale ontmoetingsplaats. Onze gemeente telt al enkele speeltuinen, maar sommige wijken moeten het helaas nog steeds zonder stellen of met aftandse toestellen. Bovendien zijn sommige speeltuinen niet degelijk afgesloten waardoor vooral jonge kinderen zomaar de straat op kunnen lopen.

Daarom pleit JONG CD&V voor een doordachte aanpak zodat:

• de thuis van elk kind in ons dorp op wandel- of fietsafstand verwijderd is van een speeltuin.
  • kids van alle leeftijden hun energie er kwijt kunnen.
  • de kleintjes in alle veiligheid kunnen spelen in een mooi omheind domein.

WIJ ondersteunen de speelpleinwerking

Tijdens de zomervakantie kunnen schoolkinderen terecht bij de gemeentelijke speelpleinwerking voor een dag vol pret en deugnieterij. De animatoren doen elke dag hun uiterste best om spelletjes, verkleedpartijen en knutselmomenten te voorzien. Zij zijn de motor van de speelpleinwerking. Daarom willen we hen maximaal ondersteunen en jongvolwassenen aanmoedigen om zo’n cursus te volgen. Het is de ideale manier om als jongeling kennis te maken met een bepaalde verantwoordelijkheid. Bovendien maak je er vrienden voor het leven. Gemotiveerde animatoren staan gelijk aan kinderen die thuiskomen met de leukste verhalen over hun dagje bij de speelpleinen.

Daarom wil CD&V de speelpleinwerking weer hip maken door:

• jongvolwassenen aan te moedigen deel te nemen aan de animatorencursus.
  • het werk van animator aantrekkelijker te maken.
  • voldoende middelen te voorzien om grote en leuke activiteiten te organiseren.

WIJ helpen toekomstige autobestuurders

Leren rijden is voor veel jongeren een mijlpaal in hun jonge, volwassen leven. Maar die nieuwe gewonnen vrijheid gaat gepaard met een grote verantwoordelijkheid. Als je voor het eerst achter het stuur van een auto kruipt, lijkt rijden allesbehalve evident. Koppeling, rem, gas geven en terwijl nog sturen, hoe doe je dat? Wij willen jongeren helpen om op een veilige manier om te gaan met die vierwieler.

Daarom wil CD&V een terrein vrijmaken binnen ons dorp waar jongeren:

• in alle veiligheid voor het eerst achter het stuur kunnen kruipen.
  • waar zij uitgebreid hun manoevers kunnen oefenen.
  • waar een expert hen bijstaat met raad en daad.

WIJ kunnen fuiven in eigen dorp

Het uitgaansaanbod binnen Stabroek mag dan mager zijn tegenover een grootstad als Antwerpen, toch zie je in ons dorp regelmatig fuifaffiches van jeugdverenigingen en andere initiatiefnemers. De feestlocaties bij uitstek zijn het jeugdontmoetingscentrum JOS, de Rosmolen of gewoon een grote tent in het midden van de polders. Maar bij de organisatie van zo’n fuif komt heel wat kijken. Waar mag je een fuif organiseren? Hoe zit het met security? Aan welke regels moet ik me houden voor nachtlawaai?

Wij willen jongeren helpen een fuif uit de poldergrond te stampen door:

• een informatiebrochure te lanceren waar alle FAQ’s beantwoordt worden.
  • te faciliteren als zij hulp nodig hebben bijvoorbeeld bij het vinden van security.

WIJ helpen zij die voor het eerst alleen gaan wonen

Iedereen verlaat vroeg of laat het ouderlijke nest om de vleugels uit te slaan en te landen in een eigen appartement of huis. Of je nu wil bouwen, verbouwen of huren, er komen een heleboel nieuwe termen op je af waar je eerder nog nooit van gehoord had zoals het verlijden van aktes, hypothecaire leningen en kadastraal inkomen. Maar Jong CD&V wil verder gaan en jou ook helpen in het kiezen van je eerste woonst. Waarop moet je letten als je een huis koopt? Wat zijn de gemiddelde prijzen in onze gemeente?

Jong CD&V wil je helpen om je eigen woonst aan te schaffen door:

• een infomap te ontwikkelen voor jongeren die de stap zetten naar een eigen woonst.
  • dezelfde info en een hoop FAQ’s ook online aan te bieden.
  • een checklist te creëren online die je mee kan nemen tijdens je zoektocht.

WIJ binden onze loopschoenen aan

Zitten is het nieuwe roken. Een gezonde geest in een gezond lichaam. Het zijn maar enkele bekende oneliners waar ze je vandaag mee om de oren slaan. Het nut van voldoende beweging staat als een paal boven water. Maar het ontbreekt ons vaak aan tijd en middelen om aan sport te doen. Hardlopen of joggen daarentegen is heel eenvoudig. Je hebt enkel loopschoenen nodig, wat sportieve kledij en je bent vertrokken voor een halfuurtje of misschien zelfs langer. Bovendien is het een leuke manier om je dorp en zijn omgeving te leren kennen.

Je loopschoenen aantrekken moet je zelf doen, maar wij kunnen het alvast aantrekkelijker maken door:

• uitgestippelde loopparcours variërend in afstand aan te leggen binnen de gemeente.
  • een duurzame ecologische fit-o-meter op te stellen die opgaat in de natuur.

WIJ lanceren www.stabroek.be naar de 21ste eeuw

Als je de website van de gemeente Stabroek opent, dan wordt je meteen 10 jaar terug gekatapulteerd in de tijd. Het is weinig overzichtelijk, de keywords stapelen zich op in de menubalken en je moet vaak tien keer doorklikken voor je bij de gewenste info aanbelandt. Jong CD&V wil dit graag anders zien zodat iedereen snel en eenvoudig informatie kan terugvinden of mensen kan contacteren.

Een goede informatievoorziening start bij:

• een overzichtelijke website met duidelijke structuur.
  • een degelijke zoekfunctie.
  • maximale infoverspreiding via de website met mogelijkheid tot interactie.

WIJ fietsen vlot en veilig door ons dorp

Koning auto moet meer en meer plaats ruimen voor de fiets. Het groene vervoersmiddel kent dankzij de intrede van de elektrische fiets een ware revival. Maar ook bakfietsen en fietskarren scheppen nieuwe mogelijkheden voor gezinnen zodat zij niet steeds beroep moeten doen op de auto. De fiets heeft niet alleen persoonlijke voordelen maar kan ook voor ons dorp profijtelijk zijn. Meer fietsers staat gelijk aan minder auto’s en dus minder lange files in de dorpskernen.

Opdat zoveel mogelijk inwoners gebruik maken van hun tweewieler is het volgens Jong CD&V de taak van de gemeente om:

• de fietspaden goed te onderhouden, vernieuwen en mogelijk nieuwe fietsroutes aan te leggen.
  • de fietser veilig op zijn eindbestemming te krijgen door voldoende verlichting, opvallende oversteekpunten en veilige fietspaden.
  • groepsaankopen van onder meer fietshelmen te organiseren.

WIJ ondersteunen onze onthaalouders

Je kindje voor het eerst afzetten bij de onthaalouder of crèche, kan ingrijpend zijn. Maar als je weet dat het goed georganiseerd en ondersteund is, dan kan je met een gerust hart aan die eerste werkdag beginnen. Alles start echter bij het vinden van een onthaalouder. Een eenvoudige inschrijvingsprocedure met de zekerheid op een plaatsje voor jouw kindje, zou evident moeten zijn. Helaas telt onze gemeente minder en minder onthaalouders. Strenge regelgeving en het niet te onderschatten werk wegen zwaar op hen. Daarom wil Jong CD&V onthaalouders maximaal ondersteunen en helpen waar nodig.

Jong CD&V wil graag de weg vooruit bewandelen met kinderopvang door:

• het inschrijvingssysteem te vereenvoudigen.
  • elk kind een plaatsje te geven.
  • trachten het beroep van onthaalouder aantrekkelijker te maken.
  • onthaalouders maximaal te ondersteunen.

WIJ gaan voor eerste-hulp-bij-huiswerk

Elk kind heeft wel een vak waar het sterk in is. Maar er zijn ook vakken waar ze mogelijk wat extra hulp kunnen gebruiken. De lat binnen ons onderwijs ligt soms hoog en wij willen iedereen over die lat krijgen. Ook voor ouders is de nieuwe materie die kinderen voorgeschoteld krijgen lang niet meer te vergelijken met hun schooltijd. Daarom is hulp van buitenaf welkom.

Daarom zet JONG CD&V in op meer hulp voor schoolkinderen door:

• een uitbreiding van de huiswerkbegeleiding.
  • samen met de bibliotheek activiteiten te organiseren voor de taalontwikkeling van kinderen.
  • een huiswerkklas na schooltijd te lanceren binnen de scholen.

Bekijk zeker de filmpjes om onze jongeren beter te leren kennen.