Hoor wie klopt daar...

woensdag, 4 december, 2013
Hoor wie klopt daar...

Elk jaar in december is het zo ver. Onze kinderen kruipen, net als heel wat andere kinderen, in hun pen om een mooie brief naar de sint te schrijven waarin ze heel gedetailleerd beschrijven wat hun speelgoedwensen zijn. Gezien de sint zijn leeftijd, kan hij best wat hulp gebruiken bij het inkopen van die vele geschenkjes. Gelukkig willen de mama’s en papa’s ook een handje (centje) toesteken. Maar jammer genoeg kunnen niet alle ouders hierbij helpen.

Om mensen in bepaalde moeilijke situaties bij te staan, voorziet de federale overheid soms speciale tegemoetkomingen. Het OCMW wordt vaak ingeschakeld om die tegemoetkomingen aan de mensen toe te kennen. Ieder OCMW heeft een zekere mate van vrijheid om de regels vast te leggen voor de besteding van dit geld. Bij het OCMW van Stabroek hebben we een goed doordachte procedure die gevolgd wordt bij het toekennen van de aanvullende financiële steun. Deze steun moet het mensen mogelijk maken, ondanks hun beperkte financiële middelen, hun sociaal en cultureel leven uit te bouwen.

Met de feestmaand december in aantocht wil CD&V iets doen voor de kleinste mensjes onder ons. We willen onze gemeente als het ware verwarmen met de glimlach van zoveel mogelijk tevreden en gelukkige kinderen. En in dat opzicht is de sint zeker en vast een van de vele goede bondgenoten die ons daarbij kan helpen. Daarom hebben we op de OCMW-raad voorgesteld om de procedure aanvullende financiële steun uit te breiden. Er wordt nu voorzien dat ouders met beperkte financiële middelen begin december een extraatje kunnen krijgen waarmee ook zij dat geschenkje kunnen kopen dat ongetwijfeld een glimlach zal toveren op de snoet van hun kleine spruit. Ook bij het begin van het schooljaar en rond de verjaardag van het kind kan een extra financiële steun verkregen worden.

Sonja Janssens

Ondervoorzitter OCMW Stabroek